Projekt stanowiska Rządu wobec nowelizacji ustawy
MSWiA opublikowało Projekt stanowiska Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim.
MSWiA opublikowało 7 lipca 2011 r. Projekt stanowiska Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych innych ustaw (druk nr 4192) w brzmieniu skierowanym do uzgodnień międzyresortowych, z terminem zgłaszania uwag do dnia 12 lipca 2011 r.
Pełna treść projektu stanowiska rządu dostępna jest w załączniku poniżej oraz tutaj.
Co zawiera projekt stanowiska Rządu?
MSWiA krytycznie odniosło się do niektórych zapisów senackiego projektu nowelizacji ustawy.
Stowarzyszenie wielokrotnie przedstawiało opinie Ministerstwa Finansów odnośnie art. 1 oraz art 4 projektu nowelizacji o domniemaniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego – zauważając m.in., że wadliwie sformułowanie przepisy powodowałoby, iż decyzja o niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego obowiązywałaby bez ograniczeń czasowych, zaś sam przepis może być niekonstytucyjny.
Wielokrotnie Stowarzyszenie przedstawiało opinie ekspertów oraz Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, dotyczące art. 2 nowelizacji: wnioskowana przez senatorów zmiana ustawy o zbiórkach publicznych nie rozwiązuje problemu współfinansowania przez sołectwo zadań z funduszu sołeckiego.
Powyższe kwestie znalazły odzwierciedlenie w projekcie stanowiska Rządu. Jednocześnie należy podkreślić, iż projekt stanowiska Rządu nie odnosi się m.in. do kwestii wprowadzania zmian do funduszu sołeckiego oraz nakładania na ośrodki doradztwa rolniczego nowych zadań bez zapewnienia środków na ich finansowanie.
Fragment projektu stanowiska Rządu
Niekwestionując potrzeby nowelizacji ustawy o funduszu sołeckim należy podnieść, iż rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy mogą budzić wątpliwości:
1. ad. art. 1 pkt 1 lit.a oraz art. 4
Art. 1 pkt 1 lit.a ustawy o funduszu sołeckim utrzymuje zasadę, że o wyodrębnieniu bądź odmowie wyodrębnienia w budżecie gminy środków stanowiących fundusz – rozstrzyga rada gminy w formie uchwały. Natomiast art. 4 wprowadza do projektu zasadę domniemania wyodrębnienia przez gminę środków funduszu, do czasu podjęcia uchwały, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit.a projektu. Projektowane przepisy mogą być oceniane jako stwarzające sytuację przymusu utworzenia funduszu sołeckiego w przypadku niepodjęcia przez radę gminy uchwały o niewyodrębnieniu funduszu. Regulacja taka może zostać oceniona jako niekonstytucyjna – w związku z konstytucyjną zasadą przyznania jednostkom samorządu terytorialnego, jako odrębnym podmiotom publicznym, przymiotu samodzielności w wykonywaniu ich zadań, co wyraża się w zawartym w ustawie o samorządzie gminnym uprawnieniu rady gminy do rozstrzygania o tym czy tworzyć jednostki pomocnicze oraz jak je finansować.
2. ad. art. 2
Proponowana zmiana ustawy o zbiórkach publicznych nie rozwiązuje problemu współfinansowania przez sołectwo zadań realizowanych w ramach funduszu. W przyjętym modelu funkcjonowania funduszu sołeckiego wszystkie wydatki związane z
realizacją zadań pokrywane są bezpośrednio z budżetu gminy. Gmina dokonuje także wszystkich czynności związanych z wydatkowaniem tych środków, w tym zaciąga zobowiązania na ich realizację. Jest to uzasadnione brakiem samodzielności prawnej sołectwa w wydatkowaniu środków funduszu i brakiem możliwości zaciągania zobowiązań. Oznacza to, że wszystkie środki finansowe zgromadzone przez sołectwo w związku z realizacją zadnia, także w formie zbiórki, powinny być odprowadzone na dochody budżetu gminy. W obecnym stanie prawnym środki zgromadzone przez mieszkańców sołectwa mogą być przekazane na rzecz budżetu jedynie w formie darowizny poszczególnych mieszkańców sołectwa, co komplikuje wykonywanie zadań i budżetu.