Dwie możliwości wykorzystania tej samej kwoty?
Czy można uznać jako jedno przedsięwzięcie napisane we wniosku w następujący sposób: „Odśnieżanie, a w przypadku braku śniegu pieniądze będą przeznaczone na zakup tłucznia”?
Tak skonstruowany wniosek nie będzie poprawny. Po pierwsze każde przedsięwzięcie musi być wycenione i określone. Ponadto fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy. Oznacza to, że przy takim wniosku przedsięwzięcia musiałby być dwukrotnie wpisany do budżetu gminy, co powodowałoby formalne zwiększenie budżetu. Takie postępowanie mogłoby prowadzić do tworzenia wniosków, w których alternatywnie podanych byłoby wiele przedsięwzięć, co znacznie zwiększałoby budżet gminy.
W uchwalanym wniosku przedsięwzięcia muszą być konkretnie wskazane i nie mogą przekraczać wyliczonej kwoty funduszu sołeckiego.
czy można zmienic fundusz sołecki tj. z placu zabaw na kominek do świetlicy?
Nie ma możliwości wprowadzania zmiana do wniosku uchwalonego przez zebranie wiejskie. Zmiana przeznaczenia środków skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, a co za tym idzie brak możliwości starania się przez gminę o zwrot części poniesionych kosztów.
a co jeśli zmianę zaproponuje i uchwali Zebranie Wiejskie i przedłoży Wójtowi w czasie trwania roku budżetowego?
Według obowiązującej Ustawy, wprowadzanie zmian w czasie roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, czyli uniemożliwia gminie ubieganie się o zwrot części kosztów.
Przejżałem uważnie ustawę i nie widzę podstaw do stwierdzenia, że wprowadzanie zmian w ciągu roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego a tym bardziej, że uniemożliwia ubieganie się o zwrot środków. Proszę o podanie konkretnego zapisu w ustawie.
Czy Franek mógłby zacytować przepis z ustawy o funduszu sołeckim na potwierdzenie swojej tezy, że:”wprowadzanie zmian w czasie roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, czyli uniemożliwia gminie ubieganie się o zwrot części kosztów”, czy może jest to tylko Jego (Franka) interpretacja?
Jeśli chodzi o możliwości wprowadzania zmian we wniosku, jest na ten temat kilka interpretacji, wskazujących na to że zmiana powoduje utratę charakteru funduszu sołeckiego przez środki. Więcej na ten temat można przeczytać tu: http://funduszesoleckie.pl/13,152,.html i tutaj:
http://funduszesoleckie.pl/7,117,.html
Każdy organ administracji publicznej musi działać w granicach prawa. Nie
obowiązuje w tym zakresie tak jak obywateli zasada „co nie jest zabronione
jest dozwolone”, organ administracji publicznej a takim jest wójt, który
odpowiada za budżet, musi mieć podstawę działania w obowiązujących
przepisach. Jeśli więc ustawodawca nie przewidział takiej możliwościowi, a
ustawa o funduszu sołeckim nie zawiera żadnych unormowań donośnie
możliwości dokonywania zmian we wniosku po przyjęciu go przez wójta i
uwzględnieniu w budżecie gminy, brak podstawy prawnej oznacza jednocześnie
brak możliwości działania wójta, a nie odwrotnie. Ponadto należy mieć na
uwadze, że uchwała zebrania wiejskiego dotycząca wniosku o środki z
funduszu sołeckiego po 30 września nie ma mocy prawnej i powinna być przez
wójta odrzucona jako naruszenie przepisów art. 4 ust.5 ustawy o funduszu
sołeckim. Dokonywanie zmian w trakcie roku budżetowego przez samego wójta
zaprzecza sensowi istnienia funduszu sołeckiego, po co składać wniosek,
jeśli po roku wójt sam zadecyduje na co wydać środki z funduszu.