Dwie możliwości wykorzystania tej samej kwoty?

Czy można uznać jako jedno przedsięwzięcie  napisane we wniosku w następujący sposób: „Odśnieżanie, a w przypadku braku śniegu pieniądze będą przeznaczone na zakup tłucznia”?

Tak skonstruowany wniosek nie będzie poprawny. Po pierwsze każde przedsięwzięcie musi być wycenione i określone. Ponadto fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy. Oznacza to, że przy takim wniosku przedsięwzięcia musiałby być dwukrotnie wpisany do budżetu gminy, co powodowałoby formalne zwiększenie budżetu. Takie postępowanie mogłoby prowadzić do tworzenia wniosków, w których alternatywnie podanych byłoby wiele przedsięwzięć, co znacznie zwiększałoby budżet gminy.
W uchwalanym wniosku przedsięwzięcia muszą być konkretnie wskazane i nie mogą przekraczać wyliczonej kwoty funduszu sołeckiego.

Autor/ka: Szymon Osowski

  • tomek

    czy można zmienic fundusz sołecki tj. z placu zabaw na kominek do świetlicy?

  • Franek

    Nie ma możliwości wprowadzania zmiana do wniosku uchwalonego przez zebranie wiejskie. Zmiana przeznaczenia środków skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, a co za tym idzie brak możliwości starania się przez gminę o zwrot części poniesionych kosztów.

  • Jodła

    a co jeśli zmianę zaproponuje i uchwali Zebranie Wiejskie i przedłoży Wójtowi w czasie trwania roku budżetowego?

  • Franek

    Według obowiązującej Ustawy, wprowadzanie zmian w czasie roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, czyli uniemożliwia gminie ubieganie się o zwrot części kosztów.

  • Janek

    Przejżałem uważnie ustawę i nie widzę podstaw do stwierdzenia, że wprowadzanie zmian w ciągu roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego a tym bardziej, że uniemożliwia ubieganie się o zwrot środków. Proszę o podanie konkretnego zapisu w ustawie.

  • Janek

    Czy Franek mógłby zacytować przepis z ustawy o funduszu sołeckim na potwierdzenie swojej tezy, że:”wprowadzanie zmian w czasie roku budżetowego skutkuje utratą przez środki charakteru funduszu sołeckiego, czyli uniemożliwia gminie ubieganie się o zwrot części kosztów”, czy może jest to tylko Jego (Franka) interpretacja?

  • Franek

    Jeśli chodzi o możliwości wprowadzania zmian we wniosku, jest na ten temat kilka interpretacji, wskazujących na to że zmiana powoduje utratę charakteru funduszu sołeckiego przez środki. Więcej na ten temat można przeczytać tu: http://funduszesoleckie.pl/13,152,.html i tutaj:
    http://funduszesoleckie.pl/7,117,.html

  • Sasza

    Każdy organ administracji publicznej musi działać w granicach prawa. Nie
    obowiązuje w tym zakresie tak jak obywateli zasada „co nie jest zabronione
    jest dozwolone”, organ administracji publicznej a takim jest wójt, który
    odpowiada za budżet, musi mieć podstawę działania w obowiązujących
    przepisach. Jeśli więc ustawodawca nie przewidział takiej możliwościowi, a
    ustawa o funduszu sołeckim nie zawiera żadnych unormowań donośnie
    możliwości dokonywania zmian we wniosku po przyjęciu go przez wójta i
    uwzględnieniu w budżecie gminy, brak podstawy prawnej oznacza jednocześnie
    brak możliwości działania wójta, a nie odwrotnie. Ponadto należy mieć na
    uwadze, że uchwała zebrania wiejskiego dotycząca wniosku o środki z
    funduszu sołeckiego po 30 września nie ma mocy prawnej i powinna być przez
    wójta odrzucona jako naruszenie przepisów art. 4 ust.5 ustawy o funduszu
    sołeckim. Dokonywanie zmian w trakcie roku budżetowego przez samego wójta
    zaprzecza sensowi istnienia funduszu sołeckiego, po co składać wniosek,
    jeśli po roku wójt sam zadecyduje na co wydać środki z funduszu.

Pozostaw odpowiedź Sasza Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *