Błąd przy wyliczeniu funduszu a finanse publiczne
Środki w kwocie przewyższającej kwotę prawidłowego naliczenia funduszu mogą być wydatkowane na cele wskazane przez sołectwo, jednakże nie będą nigdy stanowiły wydatków wykonanych w ramach funduszu.
Pytanie:
W 2012 roku realizując wydatki funduszu sołeckiego dopatrzyliśmy się błędu: przy wyliczeniu kwot wzięliśmy do wyliczenia współczynnika Lm liczbę mieszkańców gminy stałych i tymczasowych, zaś powinniśmy tylko stałych. Przy wyliczeniu w przyszłym roku kwoty do zwrotu musimy wziąć prawidłowe wyliczenia funduszu. Pojawia się pytanie, jeśli dane sołectwo miało w planie kwotę 6000,00 zaś po ponownym wyliczeniu wynosi 5850,00. Czy można te pieniądze wykorzystać w trakcie roku do wydatkowania. Jak powinniśmy postąpić aby było prawidłowo pod względem finansów publicznych?
Odpowiedź:
Środki w kwocie przewyższającej kwotę prawidłowego naliczenia funduszu mogą być wydatkowane na cele wskazane przez sołectwo, jednakże nie będą nigdy stanowiły wydatków wykonanych w ramach funduszu – ze względu na sprzeczność z art. 2 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim. Nie zmienia tej oceny kwestia ujęcia w uchwale budżetowej zawyżonych, błędnie obliczonych kwot. Środki ujęte w budżecie zawsze można wydać na zadania gminy, o ile gmina posiada limity w planie wydatków. Dane dotyczące przedsięwzięć finansowanych w ramach funduszu sołeckiego nie wyznaczają żadnych limitów – prawo nie przypisuje im takich cech, a co więcej żadne przepisy nie określają, jaką szczegółowość czy zakres danych ma mieć ten element uchwały budżetowej.
Jak wynika z pytania, różnice między błędnym a prawidłowym naliczeniem nie są duże, w związku z czym nie będzie raczej zachodził problem oceny kosztów przedsięwzięć jako przewyższających środki przyznane sołectwom przy prawidłowym naliczeniu. Zarówno przy prawidłowym naliczeniu jak i przy zawyżonym ocena wniosków przez wójta byłaby taka sama względem przedłożonych we wnioskach przedsięwzięć – taka powinna być linia obrony gminy przed ewentualnymi zarzutami w tym zakresie.
Problemem, który pojawia się z praktycznego punktu widzenia są ewentualne rozbieżności, jakie mogłyby powstać między danymi kolumny 10 sprawozdania Rb-28S a danymi wniosku o zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Mimo, że w uchwale budżetowej widnieją kwoty błędnie naliczone jako przewidywane wydatki na realizację przedsięwzięć, w kolumnie 10 sprawozdania Rb-28S należy jednak wykazać wyłącznie wydatki poniesione do wysokości prawidłowego naliczenia – niezależnie od ustaleń zawartych w uchwale budżetowej i wnioskach sołectw. Tylko te wydatki można bowiem określić wydatkami wykonanymi „w ramach funduszu sołeckiego”.
Zachowanie zgodności między wydatkami wykonanymi w ramach funduszu we wniosku o częściowy zwrot a kolumną 10 sprawozdania Rb-28S nie jest – moim zdaniem – podstawowym i jedynym sposobem weryfikacji prawidłowości realizacji funduszu (wniosku o zwrot), jednakże jak pokazuje praktyka urzędy wojewódzkie w ten właśnie sposób dokonują kontroli wniosków. Warto zatem zadbać o uniknięcie problemów w tym zakresie.