Nowe sołectwo

W lipcu 2011 roku nastąpił podział sołectwa, w wyniku czego powstały dwa odrębne sołectwa.
W ramach wyodrębnionego funduszu sołeckiego wysokość środków finansowych na rok 2011 została ustalona dla poprzedniego sołectwa, przed podziałem. Fundusz sołecki został częściowo zrealizowany.
Pytanie: Czy jest możliwe przydzielenie środków finansowych w roku 2011 dla nowopowstałego sołectwa poprzez zmniejszenie wysokości środków finansowych ustalonych dla poprzedniego sołectwa. Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy o funduszu sołeckim, sołtys składa wniosek sołectwa o środki z funduszu sołeckiego do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. We wniosku wspólnota sołecka wskazuje przedsięwzięcie, które uznała za konieczne. Jeśli wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, to wójt uwzględnia wniosek w planie budżetu gminy. Uwzględniony wniosek wiąże wójta w zakresie wskazanego przedsięwzięcia i sposobu jego realizacji, jeśli sołectwo we wniosku wskazało jego sposób, chyba że realizacja wniosku w sposób wskazany przez mieszkanców sołectwa jest niemożliwa.
W obecnym stanie prawnym nie ma możliwości zmiany wniosku i wskazania innego przedsięwzięcia przez sołectwo. Wójt jest więc związany wnioskiem jaki sołectwo złożyło jeszcze przed podziałem do 30 września 2010 roku, musi więc on realizować to przedsięwzięcie jakie wspólnota sołecka w 2010 roku wskazała jako przedsięwzięcie poprawiajace warunki życia mieszkańców. Nie ma przeszkód, by wójt realizując wniosek sołectwa z 2010 roku dokonał inwestycji na terenie nowego sołectwa, jeśli we wniosku wskazano lokalizację, która znajduje się dziś na terenie nowego sołectwa, bowiem w chwili składania wniosku sołectwa nie były jeszcze podzielone i mieszkańcy obu obecnych sołectw podjęli stosowną uchwałę.
Nie ma natomiast możliwości podziału środków z funduszu sołeckiego na 2011 rok, pomiędzy dwa sołectwa. Środki z funduszu sołeckiego nie przechodzą na własność sołectwa tylko pozostają w dyspozycji gminy, która dokonuje ich wydatkowania poprzez realizację przedsięwzięć wskazanych we wnioskach sołectw. Obowiązkiem gminy jest realizacja przedsięwzięcia dokładnie w takim zakresie, w jakim wskazała we wniosku wspólnota mieszkańców. Nowe sołectwo nie może również złożyć wniosku
o dofinansowanie ze środków funduszu sołeckiego na 2011 rok, który jest podstawą dokonania wydatków z funduszu, ponieważ termin składania wniosków upłynął 30 września 2010 roku, a w tym czasie sołectwo jeszcze nie istniało.