Co powinna zrobić komisja rewizyjna?

Co powinna zrobić komisja rewizyjna jeżeli uzna, że dane wydatki w rzeczywistości nie zostały zrealizowane, na przykład dokonano zakupu piasku na plażę, której w rzeczywistości nie ma?
Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie całego budżetu, również tej części budżetu, która obejmuje wydatki jednostek pomocniczych. Wyrażenie opinii przez komisję rewizyjną musi być poprzedzone oceną zgodności stanu rzeczywistego wykonania budżetu z celem określonym w uchwale budżetowej wraz z jej załącznikami.
Przede wszystkim należy stwierdzić, że jeżeli w budżecie gminy (załączniku do budżetu w postaci funduszu sołeckiego) zapisano wydatki na określony cel, na przykład na zakup piasku na plażę, to wówczas realizacja takiego wydatku nie powinna powodować ponoszenia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Jeżeli jednak formalnie dokonano wydatku na określony cel, ale w rzeczywistości zrealizowano wydatek na inny cel, lub też w ogóle nie zrealizowano takiego wydatku – wówczas istnieje podejrzenie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
W takiej sytuacji, w razie ujawnienia przez komisję rewizyjną wadliwego wykonywania budżetu gminy w jakiejkolwiek jego części (także dotyczącej funduszu sołeckiego), obowiązkiem tej komisji jest:
– powiadomienie o tym rady gminy (skierowane powiadomienia do przewodniczącego rady gminy);
– niezwłocznego zawiadomienia rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
Rada gminy, jak i komisja rewizyjna zobowiązane są do niezwłocznego zawiadomienia o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 93 ust. 1 pkt 4, 5 i 4a ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.).
Ponadto w przypadku stwierdzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), niegospodarności w wydatkowaniu kwot zapisanych w funduszu sołeckim, opóźnień w realizacji zadań w ramach tego funduszu, nadmiaru posiadanych środków na funduszu oraz naruszenia zasad gospodarki finansowej (art. 260 ust. 1 w związku z art. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 12450 z późn. zm.), organ wykonawczy gminy może podjąć decyzję o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych w ramach funduszu sołeckiego, zawiadamiając o tym radę gminy.
Powyższa odpowiedź stanowi część opinii prawnej sporządzonej na zlecenie Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich przez dr Kazimierza Bandarzewskiego z Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego.