Fundusz sołecki w artykułach

W czasopismach Finanse Komunalne oraz Finanse publiczne ukazały się artykuły dotyczące funduszu sołeckiego. Przedstawiamy krótkie omówienie tekstów opublikowanych w 2009 i 2010 roku.

Tytuł: Fundusz sołecki jako narzędzie realizacji zadań gminy przez sołectwa.
Autor: M. Paczocha
Źródło: Finanse Komunalne nr. 7-8/2009

Publikacja Fundusz sołecki, jako narzędzie realizacji zadań gminy przez sołectwa autorstwa Mirosława Paczochy, pracownika RIO w Rzeszowie, stanowi najbardziej obszerny z omawianych artykułów dotyczących tematu funduszu sołeckiego. Przeglądowy i w dużej mierze stale aktualny tekst dotyczy takich problemów jak:

– zakres podmiotowy Ustawy o funduszu sołeckim

– ustrój sołectwa

– gospodarka finansowa jednostek pomocniczych

Przy tym temacie  autor podkreśla, między innymi, że: wyodrębnienie środków funduszu sołeckiego nie ma związku z realizowaniem przez sołectwo jego zadań, przekazanych mu w statucie, ani też z zarządzeniem mieniem komunalnym przekazanym sołectwu. Fundusz sołecki służy wykonywaniu konkretnych, ściśle określonych przedsięwzięć opisanych we wniosku sołectwa, a nie zadań przekazanych sołectwu w statucie, czy korzystaniu z mienia przekazanego sołectwu.

– istota funduszu sołeckiego

– wysokość i przeznaczenie środków funduszu sołeckiego.

Mirosław Paczocha zwaraca uwagę na zapis dotyczący zadań własnych gminy: z punktu widzenia wymogu wynikającego z przepisu 1 ust. 3 u.f.s. środki funduszu sołeckiego muszą być przeznaczone na realizację każdego przedsięwzięcia mieszczącego się w wymienionym katalogu [przepisów art. 7 ust. 1 u.s.g.], jak również innych, które odrębne przepisy uznają za zadania własne gminy.

Autor podkreśla, że na podstawie przepisów Ustawy o funduszu sołeckim nie można wypełniać zadań własnych gminy, które związane są z załatwianiem spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, gdyż odrębny tryb wykonywania tych zadań wynika z przepisu art. 39 ust. 4 u.s.g. aczkolwiek jak dodaje autor rada gminy może upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej organ wykonawczy jednostki pomocniczej, czyli sołtysa.

Mirosław Paczocha pisze również, że charakter niektórych zadań (np. dużych zadań inwestycyjnych, jak choćby kanalizacja gminy czy budowa dróg gminnych) wyklucza ich realizację przez sołectwo.

Autor odnosi się do kwestii liczby mieszkańców sołectwa: do wyliczenia kwoty bazowej potrzebnej do określenia wysokości środków funduszu sołeckiego. Zdaniem autora należy: przyjąć, że „liczba mieszkańców sołectwa”, w rozumieniu art. 2 ust. 1 u.f.s., to liczba mieszkańców danego sołectwa, zameldowanych w nim na pobyt stały. Pod uwagę należy brać wszystkich mieszkańców sołęctwa, bez względu na wiek.

Omawiając kwestię liczby mieszkańców przyjmowanej na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, Mirosław Paczocha zwraca także uwagę, iż „liczba mieszkańców sołectwa” o której mowa w art. 2 ust. 1 u.f.s., nie będzie więc tożsama np. z liczbą „stałych mieszkańców sołectwa” z art. 36 ust. 2 u.s.g. (w drugim przypadku chodzi jedynie o mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze).

W zebraniu wiejskim może natomiast wziąć udział każdy/każda „mieszkaniec sołectwa”, czyli osoba, która przebywa na terenie wsi/miejscowości położonej w danym sołectwie z zamiarem stałego pobytu: w tym przypadku nie chodzi zatem o zameldowanie na pobyt stały.

– zagadnienia proceduralne

– ujęcie środków funduszu sołeckiego w budżecie gminy

– wykonywanie budżetu w części dotyczącej funduszu sołeckiego

– zwiększenie środków funduszu sołeckiego

Artykuł porusza również dyskutowaną obecnie kwestię możliwości zwiększania funduszu sołeckiego. Autor stoi na stanowisku, że ewentualne zwiększenie środków musi dokonać się na rzecz każdego sołectwa z osobna oraz odnosić się do konkretnych przedsięwzięć proponowanych do realizacji przez sołectwo, nie zaś stanowić ogólne zwiększenie środków funduszu sołeckiego.

– zwrot części wydatków funduszu sołeckiego

Odnośnie kwestii oceny Ustawy o funduszu sołeckim (artykuł powstał na samym początku jej funkcjonowania) autor zwraca uwagę, że: konieczne jest zwrócenie uwagi na sposób zredagowania przepisów Ustawy o funduszu sołeckim, który nie odpowiada zasadom techniki prawodawczej, dodając, że najpoważniejsze zastrzeżenia odnoszą się do niekompletności regulacji, szczególnie w zakresie przepisów preceduralnych.

 

Tytuł: Wydatek wykonany w ramach funduszu sołeckiego a kwestia zmiany wniosków w roku realizacji funduszu.
Autor: R. Trykozko
Źródło: Finanse Komunalne nr. 12/2010

Autor prezentował swoją opinię na łamach naszej strony internetowej tutaj. Artykuł zamieszczony w Finansach Komunalnych zawiera propozycję interpretacji problemu na podstawie doświadczeń zgromadzonych w 2009 i 2010 roku.

Tytuł: W jakim trybie wydatkować środki funduszu sołeckiego na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej?
Autor: R. Trykozko
Źródło: Finanse Komunalne nr. 7-8/2009

Powyższy temat poruszany był na naszej stronie internetowej, w dziale Pytania i odpowiedzi. Poradę prawną można przeczytać tutaj.

Tytuł: Fundusz sołecki w 2010 roku.
Autor: Zofia Wojtylak-Sputowska, Arkadiusz Sputowski
Źródło: Finanse publiczne nr. 5/2010

Tekst stanowi skrótowe omówienie tematu.

Tytuł: Fundusz sołecki.
Autor: Zofia Wojtylak-Sputowska, Arkadiusz Sputowski
Źródło: Finanse publiczne nr. 6/2009

Tekst jest wprowadzeniem do tematu.

Autor/ka: Karol Mojkowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *