Prace społecznie użyteczne
Czy organizowanie prac społecznie użytecznych można uznać za przedsiewzięcie zgodne z zadaniami własnymi gminy i sfinansować z funduszu sołeckiego?
Odnośnie prac społecznie użytecznych wskazać należy na warunki wykonywania tych prac oraz pokrywania świadczeń dla bezrobotnych wykonujących te prace.
Po pierwsze zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 23a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przez prace społecznie użyteczne rozumie się prace wykonywane przez bezrobotnych bez prawa do zasiłku na skutek skierowania przez starostę, organizowane przez gminę w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim (przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa) przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego powinny być zlokalizowane na terenie sołectwa, które ma do dyspozycji fundusz sołecki.
Jednocześnie pamiętać należy, iż przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego muszą spełniać warunki określone w art. 1 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim. Ostatecznie zgodnie z art. 73a ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy starosta refunduje świadczenie wypłacane w ramach prac społecznie użytecznych do wysokości 60%.
Tym samym fundusz sołecki mógłby być wydatkowany na prace społecznie użytecznie w zakresie kwoty nie refundowanej przez starostę, przy założeniu, iż spełnione są dla danej wykonywanej pracy warunki wskazane w ustawie o funduszu sołeckim. Ponadto zgodnie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych z dnia 25 października 2005 r. w przypadku włączenia określonych przedsięwzięć z funduszu sołeckiego jako prac społecznie użytecznych do wniosku o funduszu sołecki muszą się one znaleźć w rocznym planie potrzeb, a następnie w podpisanym porozumieniu.